Hur du kan bygga din influencer-strategi

“Människor köper inte varor och tjänster. De köper relationer, berättelser och magi.” Allt om marknadsföring brukade vara magi, från koncept och strategi till skapande och implementering.

En gång i tiden var det svårt att hitta en värdig leverantör som kunde producera och genomföra reklam av hög kvalitet. Nu har det aldrig varit billigare, enklare eller mer lättillgängligt. Man skulle kunna uttrycka sig så att vår magi har krympit. Med efterfrågan på ökande uppsving och överväldigande produktalternativ på marknaden börjar konsumenterna tappa synen på vem de kan lita på. För att filtrera bruset är det inte ovanligt att de väljer att använda adblockers för att få stopp på det. Konsumenter som vidtar sådana extrema åtgärder för att undvika reklam gör det allt svårare för företag att hålla jämna steg med det digitala landskapet. Så vart ska man då vända sig som företagare som vill nå ut till kund men inte riskera att de blockar dina annonser?

Stor följarskara

Ett smart och alltmer vanligt drag är att använda sig av influencer marketing. En influencer har redan sin följarskara som litar på dem fullt ut, därför, du behöver en influencer! All statistik kring influencermarknadsföring pekar bara uppåt. När det gäller millennials, bara 1 procent litar på annonser. Men 33 procent av dem litar på bloggrecensioner för sina inköp. Det är slående siffror. I början handlade det mycket om samarbeten med sidor där man kan spela eller köpa makeup eller något kring ämnet matlagning. Men idag kan det verkligen handla om vad som helst, så länge influencern är bra och passande för just den vara du vill sälja. Cirka 40 procent av människorna rapporterade att de köpte en produkt online efter att ha sett den användas av en influencer på YouTube, Instagram eller Twitter. 71 procen av influencers tror att det är en ärlig och äkta röst som håller deras publik engagerad. Enligt en studie ger influencer-marknadsföring en avkastning på 6,50 dollar för varje dollar som spenderas. Det är lätt att se varför influensermarknadsföring är het just nu, men vart är det på väg? Och ännu viktigare, hur kan du dra nytta av det?

Influencer marketing

Vad är Influencer Marketing?

Influencer-marknadsföring utnyttjar räckvidden för en befintlig influencer som har byggt en stor följarskara och ett starkt varumärkesanspråk i en viss nisch för att stödja ditt varumärke, stödja din produkt eller skapa samarbete med avsikt att öka varumärkesmedvetenheten och driva försäljningen. Typer av influensakampanjer kan vara rabattkoder och affiliate-marknadsföring eller spårning av ROI och kompensering av influencer för marknadsföring via affiliate vilket görs enkelt med anpassade webbadresser och unika rabattkoder. Ett populärt och välkänt exempel i branschen är Audibles partnerskap med New York Times bästsäljande författare Tim Ferriss.

Bra exempel

Under sin podcast, Tim Ferriss Show, ger han mellan 30 sekunder loch en minut om sitt partnerskap med Audible och leder användarna till sin anpassade URL, där de inte bara kan få en gratis e-bok utan också se en lista med Tim’s favoritböcker. Det är så fantastiskt smart och så otroligt framgångsrikt. Denna påverkande marknadsföringstaktik ger en bra balans mellan sponsring av Audibles tjänst och tillåter Tim kreativ frihet i form av att välja sina favoritböcker.

Influencers samarbetar också med varumärken på rabattkoder, som är lika lätt att spåra och ännu enklare att bädda in i grafik, videor och dela genom medier som podcast. Tävlingar och giveaways är andra utmärkta vägar för att få större varumärkexponering, generera klick och driva engagemang. Beroende på din produkts prisläge kan du enkelt ge plats i din budget för att ge bort en handfull produkter varje månad till tävlingsvinnare eller direkt till påverkare. Det råder ingen tvekan om att det kommer att löna sig. Paketöppningsvideor från influenser, genom deras YouTube-kanal eller Instagram-livevideo, hjälper till att låta din produkt komma fram i rampljuset. Det bästa av allt är att det knappt kostar dig som företagare nåt.

Tävlingsregler

Vissa influencers får så många freebies och exklusiva produkter att de ägnar en dag i veckan till att ta bort alla sina gåvor på sociala medier, tacka varumärket som skickade dem och antingen granska eller använda dem just där på plattformen. Idealt bör dessa priser eller gåvor vara tillräckligt lukrativa för att bli folk upphetsade eller bör ge tidig tillgång till produkter innan de släpps i stort. På tävlingssidan är ett enkelt sätt att driva ännu mer engagemang genom något slags krav på action för att delta i tävlingen. Exempel på detta kan vara att de ska tagga vänner, dela innehållet, börja följa sidan, gilla posten, kommentera, registrera sig på ett nyhetsbrev eller annat liknande. Se dock till att alltid vara noga med att göra reglerna helt öppna så att ingen förvirring uppstår och så att det inte blir något missnöje bland publiken när vinnarna tillkännages.

Vissa influencers får många freebies och exklusiva produkter

by

Senaste Inlägg

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image