Det spelar ingen roll vilken form av sociala medier du håller på med eller i vilket syfte, du har alltid nytta av att veta vad hashtags är och hur du kan använda dem för att få dem att jobba för dig medan du gör annat.

Alla kanske inte har koll på vad en hashtag är och hur man använder dem på bästa sätt. Går det till exempel att muta in en hashtag och ha ensamrätt på den? Läs vidare så får du lära dig allt du behöver vet för att komma igång och även för att få fart på den lilla fyrkantiga symbolen som ser ut som en brädhög. Kort sagt kan man säga att en hashtag som används på ett genomtänkt och korrekt sätt, är en etikett som man använder för att märka upp innehållet på sin blogg eller sociala medier med. Samtidigt berättar den för den som läser den vad innehållet handlar om.
Hashtag fungerar som en guide
Det bästa med hashtags är att de nästan kan se ut hur
som helst och dessutom användas i mängder av sammanhang och med olika syften,
till exempel när du söker jobb, tar upp ett speciellt ämne, hänvisar till ett tv-program eller en
världshändelse. Här kommer några exempel på hur det kan se ut:
- ”Här hittar du din nästa medarbetare!” #nyttjobb #sokajobb #anstallmig
- ”Så snyggt! Det här bordet vill jag ha!” #inredning #soffbord #diy
- ”GULD!!” #svtsport #os #olympicgames #twittski
Hashtaggen ger innehållet
en etikett som gör att den som läser inlägget även får en bild om vad det är
för ämne eller händelse som inlägget handlar om.
Men varför använder man hashtags? Det finns mängder av anledningar, till
exempel:
- Skapa innehållskategorier på din vlogg, blogg, sociala medier
- Förtydliga de ämne som tweeten eller inlägget tar upp
- Markera dina känslor, till exempel glad, ironisk eller ledsen
- Göra det lättare för dina att hitta innehållet (och dig) och på så sätt generera följare
Det spelar ingen roll om du är på Facebook, Instagram, Pinterest, SnapChat, LinkedIn eller Twitter. Du använder tecknet för hashtag (#) och därefter skriver du det ord som du vill använda i direkt anslutning, utan mellanslag, till din valda hashtag, till exempel: #siames
Skapa unika hashtags
Det existerar ingen lista
över hashtags men du kan söka efter en specifik
hashtag på alla sociala medier. Det gör det också lättare för dig att följa det
som du själv tycker är intressant. Det händer att man stöter på hashtags som kan
ta en stund att tyda och komma på vad de betyder. Enklaste sättet att klura ut
dem är antingen genom att läsa inlägg som är märkta med etikett eller googla
förkortningen. Den absolut största fördelen med hashtags, det som också är dess
största stryka, är att det är full möjligt att skapa unika hashtags som ingen
har använt tidigare. Du ska se till att skapa en eller flera hashtags som är
kopplade till det som du bloggar eller vloggar om. Målet är att få dina följare
att börja använda dina unika hashtags och på så sätt sprida dina inlägg så att
fler hittar till din YouTube-kanal, blogg eller andra sociala medier.
