Nyheter om influencers

När det nyinstiftade priset Guldtrumpeten delades ut såhandlade det om tre stora priser och tre glada pristagare.

Årets influencerkampanj togs hem av Klarnas samarbete medRedgert & Dietz. I den så ringde man upp kändisar för att be dem berätta omderas senaste inköp och på så sätt skapat komik kring varandrasshoppingmönster. Samarbetet beskrivs som kreativt, innovativt ochvarumärkesbyggande.Årets influencerkommunikatör blev Elin Nylund som enligtutmärkelsen på ett lekfullt och trovärdigt sätt skapat magi i Margaux populäraYoutube-kanal. Hon sägs ligga bakom stora delar av varumärkesbyggandetsframgång där hon med fingertoppskänsla för timing, musik, memes och emojisskapat något unikt. Hon har gjort varumärket Margaux till engagerande,inkluderande och folkkärt.Årets influencer tilldelades youtubern Amir Aukroti sombeskrivs ha kämpat för sina rättigheter som människa samtidigt som hanunderhållit sin stora följarskara.

Köpa politik

 Även politiska partier har kommit på att samarbete medinfluencers kan vara en bra affär. Det såg man tydligt inför valet 2018 iSverige. Där kom det fram att flera politiska partier erbjudit pengar tillkändisar, journalister och influencers att göra reklam för deras parti isociala medier. De riktade då in sig på såna som de trodde hade en följarskaramed deras målgrupp. Bland annat erbjöds en person att få 4000 kronor för attlägga upp en bild på Instagram med ett specifikt parti. Med tanke på attframgångsrika influencers ofta har hundratusentals följare så kan det givetvisha en stor påverkan på politiken om de väljer att marknadsföra ett parti. För att få de 4000 kronorna skulle den tillfrågade personenmärka inlägget som ett samarbete samt att den skulle ligga uppe på Instagram iminst tre månader.

Fotbollstvillingar

 Youtube-kanalen Skilltwins startade efter attVästerås-tvillingarna Jakob och Josef El-Zein båda skadade sina korsband som15-åringar och fick fotbollsförbud. En sport de båda brann för. En annan avderas färdigheter var inom datavärlden så när de inte kunde spela fotboll villede hitta ett alternativt sätt att göra det under tiden de var skadade.Passionen för fotboll använde de istället till att görainstruktionsvideos på youtube med en massa olika tips och skills. På bara någraveckor blev de då världens populäraste på youtube när det kommer till fotboll.  De kallade kanalen och konceptetför Skilltwins. Kanalen har nu runt 2,3 miljoner följarepå Youtube och på Instagram har de 1,6 miljoner som följer. Skilltwins gav sigsedan in i spelvärlden med en app med spelet kallat Skilltwins Football Game.

Fotbollstvillingar

Ungefär ett år tog det att utveckla spelet men det blevsuccé med 180.000 nedladdningar redan det första dygnet. En av anledningarna till att det gick så otroligt bra istarten var förmodligen för att man valde att engagera och anlita kända socialamedier-profiler och sportinfluencers för att hypa spelet. Tack vare detta såfick man en enorm räckvidd om 120 miljoner personer/användare. Det låg alltsåstrategi för sociala medier bakom succén. Appen har gått väldigt stark i exempelvis Brasilien,Saudiarabien och Kina.


by

Senaste Inlägg

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image