Hashtags – Hur används de i sociala medier?

Hashtags är ett tecken likt ett staket framför en fras eller ett ord och hittas på sociala medier så som Facebook, Twitter, Instagram och Linkedin. Tecknet används för att förtydliga budskapet i det man skriver, samtidigt som hashtags gör att människor hittar och börja följa sin blogg, inlägg och liknande. I samband som en hashtag har skapats går det nämligen klicka på ordet och sedan se alla de inläggs som den taggen har använts i. På exempelvis Instagram går det att följa en eller flera hashtags, precis som om man följer ett annat Intagramkonto. Det gör att man kan på ett enkelt och smidigt följa ett speciellt ämne och ha koll på vad andra skribenter skriver om just det ordet eller frasen.

Hashtagsexempel

Några exempel på hashtags i inlägg är:

  • Idag kommer en ny #ehandel lanseras och där hittas #presenter och #leksaker till vettiga priser.
  • Nu på lördag är det middag och bio som gäller med maken då det är #allahjärtansdag
  • Laddar upp inför kvällen #helgmys #melfest
Hashtag

#melfest är förmodligen en av de mest använda hashtags i Sverige under Melodifestivaltiden. Klickar man på den taggen kommer det gå att läsa om andra som skriver något om Melodifestivalen. Det gör det enkelt att följa allt som diskuteras just om mellon på de sociala medierna. Fördelen är att även företag kan använda hashtags för att göra tjänster och produkter hos företaget mer lockande. Genom att exempelvis använda sig av taggar i populära och trevliga evenemang som företagets målgrupp finns. Ett lätt och bra sätt att få ännu fler följare och framför allt sprida sitt varumärke.

Vilka sociala medier fungerar det med hashtags?

Vanligaste är att använda hashtags på Instagram, Twitter, Pinterest, Linkedin och Facebook. Just på Instagram, Twitter och Linkedin är det mycket vanligt att det använts taggar, men har blivit allt mer vanligare på Pinterest och framför allt Facebook.

Det finns de personer som ha alldeles för många hashtags i slutet av sina inlägg, då det finns mellan 20 – 50 taggar. I och med att det finns så många taggar kan det vara svårt att hålla reda på alla och inlägget blir stökigt och inte kommer göra någon nytta. Därför bör man välja vilka hashtags som ska användas och ha ett fokus på fem till tio taggar per inlägg. Det har ingen betydelse vart i inlägget hashtaggarna kommer eftersom det är effektfullt oavsett vart de finns i texten.

Sikta in hashtags på målgruppen

Som företagare kan det vara bra att veta vilka hashtags som används hos målgruppen som företagets produkter eller tjänster riktar in sig på. Studera vilka taggar de använder och därefter man desamma för att lyfta fram varumärket. Ett smart sätt är att exempelvis arrangera en tävling och i samband med detta event används hashtags. Tävlingen kan till exempel vara att deltagarna lägger ut en bild med en produkt från företaget och sedan taggar sig för att delta i tävlingen. Företaget kan sedan se alla tävlingsbidragen på ett smidigt sätt och sedan avgöra vem som blir vinnaren. Detta utan att lägga ut en endaste krona på marknadsföring.

by

Senaste Inlägg

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image