Att bli influencer

Det blir allt vanligare för bloggare och profiler i socialamedier att ha en agenda med sina poster, att ge sina följare allt från tips påskönhetsprodukter, tjänster och ätbart.För att vara en bra influencer så gäller det att inspireraandra och inge förtroende, men alltid innanför etikens och lagens gränser.

Digitala påverkare eller influencers är nutidens kändisar.Allt fler företag använder välkända digitala påverkare för att attraherapotentiella kunder. Det gäller för företagen att verkligen hitta rättinfluencer som har ett genuint sätt att stå bakom deras produkter. Bianca Ingrosso är en person som är fenomenal på det, attverkligen visa hur mycket hon gillar de produkter hon visar. Men det handlarinte bara om flashiga modebilder med produktplacering, ett sånt Instagram-kontoblir inte populärt. Det måste vara somBianca Ingrossos där hon blandar poster med sponsradesmycken och annat med personliga poster och åsikter och bakom kulisserna. Detgäller att exponera sig själv för att få följarnas förtroende.

Exponera sig själv

 Öppnar man inte upp så blir man aldrig riktigt populär ochdå kan man heller inte bli en bra och värdefull influencer.Man måste visa transparens som influencer, att hela tidenvara tydlig med vad som är sponsrade inlägg och inte. Och när de publicerarbetalda inlägg när de till exempel lägger upp en bild med fokus på de smyckende bär så kallas det influence marketing. Är man inte tydlig så riskerar man även att bli anmälda tillReklamombudsmannen, och det lär man bli direkt eftersom det finns många ögon påen, många avundsjuka såna och de som bara vill hitta fel. Reklamombudsmannen har sagt att anmälningarna om smygreklamhar ökat enormt senaste åren. Om man som konsument vill lista ut vad som är reklam ellerinte i sociala medier så finns en del tips och knep.

Hur vet man om det är reklam eller ej?

 Det första man gör är att kolla om det i inlägget eller vidbilden eller videon står att personen samarbetar med något företag eller om detstår sponsrat eller annons. Kollar man exempelvis Bianca Ingrossos Instagram såser man att när hon visar smycken från ett smyckesföretag så står det alltid “Isamarbete med”.Man kan även komma långt med att ställa sig själv frågan vadpersonen vill med inlägget, vilket är syftet? Det finns ju även klockrena fall där influencern faktisktlägger upp länk och berättar vart man kan köpa produkten eller tjänsten. Influencern kan få betalt på olika sätt, endera genom atttrafiken som dras till företaget via influencerns inlägg eller för antaletvaror som inlägget genererar. Denna typ av reklam som många betraktar som smygreklam finns inte bara påinfluencers sociala medier utan det kan komma upp överallt, i dittfacebook-flöde, på snapchat och i flödet mellan de du följer på Instagram. Även om det ser väldigt personligt ut så behöver det inte betyda att det inteär riktad reklam. Lagar och regler kring hur man tillåter reklam på diverseolika plattformar är krångliga och inte alltid lätt att ha koll på. Därför hartydligare riktlinjer efterfrågats. Bland annat har nu Konsumentverket börjaterbjuda vägledning och även olika branschorganisationer jobbar med attinformera och sprida kunskap.

Hur vet man om det är reklam eller ej?


by

Related Posts

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image