Allt om influencers

De senaste åren har det varit mycket prat om influencers. Om det verkligen är ett yrke och när man egentligen ska kalla sig för influencer. Företagen har länge marknadsfört sig via sociala medier, men just nu tjänar de bättre på influencermarknadsföring. Varför och hur gör dem det?

Allt om influencers

Vär en influencer?

Influencer är en person som influerar människor, sina följare, genom sitt närvarande på sociala kanaler som till exempel Instagram, blogg, Youtube, Facebook och Snapchat. Vem som helst kan bli en influencer om man har en tydlig nisch och en engagerad följarskara. Sedan kontaktar de företag eller blir kontaktade om att göra samarbeten tillsammans. Det kan till exempel vara ett företag som säljer en kräm och vill att den ska få exponering att folk vill köpa produkten. Då visar influencern upp krämen i sina sociala medier och på så sätt lockas följarna av att köpa produkten på grund av att de ser upp till influencern. I början när det började pratas om att man var influencer handlade det om att ha så många följare som möjligt att folk började köpa fejkade följare. Om man har oäkta följare får man inte ett lika stort engagemang på kanalerna som kommentarer, gillningar och spridning. Det innebär då att om ett företag gör ett samarbete med influencern för att få sålt sin kräm till exempel, kommer ingen vara intresserad av krämen. Det beror då på att följarna vet inte vem denna influencer är eftersom att de bara följer varandra för att få fler följare själva, inte att de är intresserade av den andres innehåll.

Är det ett yrke?

Många säger att influencer inte är ett yrke. Men ändå har en stor del av alla influencer ett eget företag för att kunna fakturera sina samarbeten. Eftersom att de gör ett jobb, de marknadsför åt andra företag genom att lägga ner tid på att ta foton på bland annat produkter sedan skriva texter till bilderna för att sedan publicera i sociala medierna. Företagen får synas framför flera tusen följare och influencers tjänar pengar på det. Om en person utför en tjänst åt en annan person och tar betalt för det räknas det som ett jobb, alltså är influencer ett yrke.

Är det ett yrke?

Företagen och influencers

Företagen marknadsför sig också genom sociala medier och nu också genom influencers. Däremot måste de välja rätt influencer att marknadsföra sig hos. Det är ingen idé att försöka göra ett samarbete med en mode-influencer om man säljer till exempel båtar. Man behöver hitta en influencer som har en nisch inom friluftsliv då kanske. Även om mode-influencern har 500 000 följare och friluftsliv-influencern har 10 000 följare kommer man nog få mer båtar sålda om man siktar in sig på den sistnämnda. Det är för att mode-influencers har följare som gillar mode, inte båtar.  Därför är det viktigt att sikta in sig på en influencer med samma nisch som ditt företag för att hitta potentiella kunder. Ibland råkar många influencers ut för att företag vill erbjuda gratisprodukter. Det dem inte vet är att alla gratisprodukter måste skattas på. Alltså kommer influencern få betala för att få sakerna och därför blir det som att betala för att jobba. Man måste alltså vara bra påläst när det gäller skatter o.s.v oavsett om man är influencer eller företag.

by

Senaste Inlägg

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image