Influencer – på allas läppar

Det var bara några år sedan som ordet influencer börjadenämnas i Sverige i samma mening som yrke. Då fanns det redan några enormt storainfluencers som varit verksamma i tiotal år, däremot hade de då inte kallat siginfluencers utan bloggare.

Många följare

 Man kan beskriva det som att eninfluencer är en person med en stor skara följare påsociala medier inspirerar och påverkar andra – och får en massa betalt för det. Om man är en skicklig influencer så har man en unik förmågaatt kunna både motivera och inspirera andra. Man måste även ha ett djuptförtroende hos sina följare vilket byggs upp under tid. Förtroendet kan intekomma om man inte är väldigt personlig. Man får vara beredd på att öppna sittliv väldigt mycket för offentligheten. Influencern lägger upp bilder och videos och andra typer avinlägg för att visa ögonblick från dennes liv. Det kan handla om vardagligahändelser, extravaganta saker, dagens outfit, träningstips eller vad som helst. De flesta influencers har en inriktning på sin/sina kanaleri sociala medier, det kan handla om mat, mode, resor, hälsa eller annat. Detspeglar i nästan alla fall personens intresse, det är en viktig del eftersomdet måste vara äkta. Man kan hitta alla typer av influencers, från de som baragör det för kul till de som har det som yrke. De riktigt duktiga tjänar enormasummor pengar. De finns även världen över, unga som gamla. Många av deabsolut största i Sverige idag, som Kenza och Blondinbella, började när de varväldigt unga för att idag ha utvecklat det till en professionell nivå.

Bättre än en annons

 Att använda sig av en bra influencer sägs idag vara bättreän reklam enligt många företag. Det är en fenomenalt sätt att för företagetskapa den nära relation man vill ha med sina kunder och sin målgrupp. Därför ärdet oslagbart att kunna använda en person de redan känner sig trygga med tillatt vara deras ambassadör. På så vis kan deras ambassadör på nätet inspirera enmassa följare till att prova deras produkter. Oftast håller de även olika typerav event, tävlingar och utlottningar som är marknadsförda genom influencernskanal. Den räckvidden bloggaren har skulle i de flesta fall göravilken tidning som helst avundsjuk. En annan fördel med en influencer jämförtmed en tidningsannons är att man enklare kan nå rätt målgrupp direkt ochdessutom veta att de inte missar “reklamen”, eller inspirationstipset. Det vanligaste sättet att få betalt som bloggare är utifrånhur mycket trafik man drar till sin kanal i sociala medier, eller kanaler i defall man har flera olika. Ju större man är och ju fler följare man har, desto mer fårman betalt för de varor man berättar om. Det är dock inte många som faktiskttjänar enorma summor på det, för det handlar om att driva väldigt mycket trafikför att få de stora pengarna. Och för att komma dit så måste man jobba upp sittvarumärke som influencer under en lång tid, oftast flera år.

Bättre än en annons


by

Senaste Inlägg

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image